נבטים - מהם ?

הנבטים הם זרעים וגרעינים שהחלו לצמוח. כל זרע מורכב מקליפה חיצונית, חומרי הזנה ונבט. כשהוא יבש יכול הזרע להישמר במשך זמן רב. תהליך ההנבטה יתחיל רק אם יתקיימו מספר תנאים הקשורים בטמפרטורה, אור, לחות ואוורור. ניתן להנביט זרעים באדמה או במים. בתהליך ההנבטה עולה אחוז האנזימים החיים שבו, בכדי לאפשר את פירוק המזון שבגרעין. רק מזון מפורק יכול לנוע בנוזלי הגרעין ולשרת את צרכיו. אנו מפיקים תועלת רבה מאנזימים אלו, מאחר והם תורמים לתהליכי נשימת התאים, מונעים תהליכי חמצון בגוף, עוזרים לפעילות שריר הלב, עוזרים לעיכול המזון, מונעים תהליכי הזדקנות, מנמיכים השפעת קרינה, משמשים כחומרים אנטי דלקתיים ומסייעים להלחם במחלת הסרטן. מה גם שהם מהווים תוספת שופעת של ויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים לתזונתנו. ישנם סוגים שונים כגון: אספסת, חיטה, תלתן, עדשים, מאש, צנונית, חמניות, חומוס, חלבה, ברוקולי. קיימים הבדלים בין הנבטים השונים הן בטעמם והן בהרכבם התזונתי. הנבטים הארוכים יותר (לא מעבר ל15- ס"מ) עשירים יותר בויטמינים לעומת תכולת החלבון שלהם באופן יחסי לעומת הנבטוטים.

מעט על סוגי נבטים שונים:

אלפלפה- אספסת: עשירים מאד בסידן ובזרחן מכילים גם ברזל, מנגן ואשלגן. תכולת ויטמיני C ו K גבוהה. טובים במיוחד לסובלים מבעיות של עצמות, כמו שברים, נקעים, אוסטיאופורוזיס וכן לבעיות של קרישת הדם. חשוב גם לנשים מיניקות להגברת תנובת החלב. מכילים ויטמינים אנטי סרטניים.

מש: אלו הנבטים הסיניים המוכרים. מכילים ויטמיני A, B ו- C, קלים מאד להנבטה, נשמרים לזמן ממושך.

חילבה: יש להם ריח מיוחד, מסוגלים להישמר לזמן רב ולנבוט גם בקור. בגלל טעמם המר פועלים על ניקוי הכבד מרעליםכמו כן טובים לשמירה ולשיקום משק הסוכר בגוף.

חמניות: עשירים בלציטין וע"כ מומלצים לסובלים מעודף שומנים בדם (כולסטרול וטריגליצרידים). משתלבים טוב במאכלים בגלל טעמם העדין.

מן המדיה
נטורופתית מיכל פדרליין "בריאות 10" פרופ' קרסו- עשב החיטה
נטורופתית מיכל פדרליין - "תהיו בריאים" עם דנה רון- אלרגיות
עתונות
הטיפול הנטורופתי בעונות המעבר - "עכבר טבעי"